بیشترین تغییر در بازارهای مسکن در دهه گذشته

30 شهریور 1403
0 نظر

متوسط قیمت مسکن در کرج ظرف هفت سال ۱۸ برابر شده است. مهرماه سال ۹۶ یعنی زمانی که هنوز بحث خروج آمریکا از برجام مطرح نبود، هر متر خانه در کرج تقریبا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزش داشت اما طبق گزارش جدید بانک مرکزی این عدد شهریور امسال از متری چهل میلیون عبور کرد. شش سال قبل خانه‌هایی با قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون و واحد‌هایی با متراژ ۵۰ تا ۷۰ نقش پررنگ‌تری در خریدو فروش‌ها داشتند ولی حالا بیشترین سهم در معاملات بازار مسکن مربوط به واحد‌هایی می‌شود که بین دو تا سه میلیارد قیمت دارند و متراژشان بین ۵۰ تا ۶۰ متر است.

رشد ۱۸ برابری قیمت مسکن ظرف شش سال

متوسط قیمت مسکن در کرج مهرماه سال ۹۶ متری دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شد. مهرماه یک سال بعد که چندماهی از ماجرای خروج آمریکا از برجام می‌گذشت و تاثیر این اتفاق در همه بازار‌ها مشهود بود، متوسط قیمت مسکن در  کرج نسبت به مهر ۹۶ حدود ۸۰ درصد ارتقا پیدا کرد و به متری ۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

قیمت مسکن در کرج سال ۹۸ روند صعودی خودش را ادامه داد و مهرماه آن سال به متری ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تبدیل شد. به مهر سال ۹۹ که رسیدیم، میزان افزایش سالانه قیمت مسکن از ۱۰۰ درصد عبور کرد.

  1. افزایش قیمت مسکن در کرج سال ۱۴۰۰ سرعت کمتری داشت و مهرماه آن سال با رشدی کمتر از ۲۰ درصد به حدود متری ۲۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید. مهر پارسال هم این عدد ۳۵ میلیون تومان به‌ثبت رسید و حالا آخرین داده‌های رسمی از بازار مسکن تهران متوسط قیمت هر متر خانه در کرج را ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نشان می‌دهد. متوسط قیمت مسکن در کرج با این اوصاف ظرف هفت سال گذشته تقریبا هزار و ۴۰۰ درصد جهش داشته و متری ۴۰ میلیون تومان بیشتر شده است.

تغییر سلیقه خریداران در بازار مسکن 

تقریبا نیمی از معاملات بازار مسکن کرج در مهر ۹۶ به واحد‌هایی اختصاص داشته که نهایتا پنج سال از عمر بنای آن‌ها می‌گذشته، اما سهم این مدل فایل‌ها در خریدوفروش‌های بهار و تابستان امسال به ۲۷ درصد رسیده و تقریبا نصف شده است. داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد ۴۶ درصد از خریدوفروش‌های رسمی مهرماه ۹۶ متعلق به واحد‌هایی بوده که کمتر از پنج سال از زمان ساختشان می‌گذشته است.

یک سال بعد کمتر از ۴۵ درصد و در سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد خریدوفروش‌ها بابت چنین خانه‌هایی امضا شده است. به مهر سال ۹۹ که رسیدیم سهم این مدل خانه‌ها از کل معاملات کرج ۳۷ درصد و در مهر ۱۴۰۰ حدود ۳۳ درصد برآورد می‌شد. یک سال بعد این خانه‌ها ۲۸ درصد از سهم خریدوفروش‌های بازار مسکن را دراختیار داشتند و حالا بانک مرکزی می‌گوید این عدد در تابستان امسال تقریبا ۲۷ درصد بوده است.

بدنیست بدانید در همین مدت یعنی ظرف هفت سال گذشته سهم خانه‌هایی که حداقل ۲۰ سال از زمان ساختشان می‌گذشته، از ۹ به ۲۲ درصد رسیده و بیش از دو برابر رشد داشته است.

تفاوت تاکتیک خریداران در بازار مسکن

مهرماه ۹۶ خانه‌هایی با متراژ ۷۰ تا ۱۰۰ نقش بیشتری در معاملات مسکن داشتند، اما الان این جایگاه در اختیار واحد‌هایی قرار دارد که متراژشان بین ۵۰ تا ۶۰ است. تاکتیک خریداران در بازار مسکن مهر ۹۷ تفاوت مهمی با سال ۹۶ نداشته و آن سال هم بیشترین سهم از معاملات بابت واحد‌های ۷۰ تا ۱۰۰ متری به امضا رسیده است. سال ۹۸، اما خانه‌هایی با متراژ ۶۰ تا ۸۵ متر نقش پررنگ‌تری در بازار داشتند و این روند تا مهرماه امسال دوام داشته است.

 

لازم به ذکر است که منطقه ساماندهی در مهرشهر کرج یکی از مناطقی است که در این مدت رو به رشد بوده و تقریبا تمام ساختمانهای ساخته شده در ان عمر کمتر از ده سال دارند

گروه مشاورین املاک ۲۰ اماده ارائه کلیه خدمات در خصوص خرید و فروش و رهن و اجاره و مشارکت در ساخت و پیمانکاری و مدیریت پروژه های احداثی می باشد 

پیام بگذارید